Vilket ansvar har jag som säljare till en hund som visat sig vara kryptorchid?

Har som säljare fått veta att en av valparna jag sålt endast har en testikel som vandrat ner i pungen vid ett-årskontrollen. Har jag som säljare något ansvar gentemot köparen angående detta? Vid leveransbesiktningen fanns det noterat i protokollet.

Kommentarer

  • Hej Elisabeth,

    Det föreligger ingen juridisk skyldighet för dig att erbjuda köparen ett prisavdrag trots att hunden konstaterats vara kryptorchid vid ett-årskontrollen. I köpeavtalet stadgas att säljaren inte ansvarar för hundens exteriöra utveckling eller för exteriöra avvikelser hos hunden i den mån utvecklingen eller avvikelsen inte påverkar hundens funktion eller hälsa som sällskapshund. Det är således sällskapshundar som säljs med SKKs köpeavtal.

    Det faktum att hunden är kryptorchid påverkar inte hundens funktion eller hälsa som sällskapshund. Såvitt jag kan utläsa utifrån förutsättningarna i din fråga var detta dessutom noterat på veterinärbesiktningsintyget vid leverans varför det inte torde ha kommit som en total chock för köparen, även om officiell testikelstatus fastställs tidigast vid sex (6) månaders ålder och förhoppningen lär ha varit att testikeln skulle trilla ner.

    Med vänliga hälsningar,
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.