Vad är kostnaden för att äga en hund?

Jag undrar hur mycket en hund kostar /år. (Utöver priset för att köpa en valp.och kostnader det första året.) Ex pris för en sheltie eller en belgisk vallhund. Man behöver ju  betala för försäkring, ev veterinärkostnader, mat etc. 5 000kr... 10 000kr... eller mer? Hur mycket borde jag räkna med i normalfallet dvs om hunden får vara frisk? Finns det någon mall jag kan följa? Att vara hundägare borde ju inte bara vara för de som har mycket pengar tycker jag.

Kommentarer

  • Hej Maria,

    Bifogar en länk till vår sida skk.se där vi har listat grundkostnader för första och resterande levnadsår.

    Kostnad för hund

    Vi har använt Golden retriever som exempel på ras i listan.

    Svenska Kennelklubben har inga riktpriser eller rekommenderade priser för valpar då vi har fri prissättning i Sverige.

    Det kan också skilja sig väldigt mycket mellan olika raser. Så därför är vårt tips att kontakta rasklubben för att höra med dom inom vilket prisspann just deras ras brukar ligga inom.

    Hoppas detta ger dig en uppskattning på vad det kostar att ha hund!

    Bästa hälsningar,
    Stephanie Medlemsservice

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.