Köpa vuxen hund på prov?

Hej! Jag och min sambo funderar på att köpa en vuxen hund som säljs med bibehållen avelsrätt. Eftersom hunden har bott hela sitt liv på kennel tillsammans med många andra hundar är vi osäkra på om den kommer att klara av att vara ensamhund i vårat hushåll. Är det vanligt vid dessa situationer att köpa hunden med en "prövotid"  på cirka en månad, och hur kan man i så fall lägga in det i avtalet?

Kommentarer

  • Hej Getrud,

    Det framgår av förutsättningarna i din fråga att du och din sambo vill köpa en vuxen hund på prov. Ni och säljaren/uppfödaren kan göra på två (2) sätt, vilka presenteras nedan.

    1) Upprätta ett skriftligt inackorderingsavtal där det klart och tydligt ska framgå vilken tidsperiod inackorderingen avser (en månad) samt vilka kostnader som var och en ska svara för under perioden. SKK har tagit fram ett inackorderingsavtal som finns att skriva ut här

    Enligt inackorderingsavtalet behåller säljaren äganderätten till hunden under hela prövotiden och en framtida försäljning förutsätter således att det känns bra för både er och säljaren. Efter avtalstidens slut måste hunden återgå till säljaren, oavsett om ni ska gå vidare med ett köp eller inte. Om ni är överens om att överlåtelse ska ske ska SKKs köpeavtal för hund med bibehållen avelsrätt upprättas. Ett besiktningsintyg som inte är äldre än sju (7) dagar vid leveransdagen ska tillsammans med registreringsbevis bifogas till avtalet.

    2) Upprätta SKKs köpeavtal för hund med bibehållen avelsrätt och gör färdigt köpet på en gång. Upprätta samtidigt en bilaga till avtalet i vilken säljaren erbjuder er rätt till en månads återköp, så kallat "öppet köp". Villkoren för återköpet bör tydligt framgå av bilagan. Det bör t.ex. klart och tydligt framgå att ni (köparna) när som helst inom prövotiden, det vill säga inom en månad från leveransdagen har rätt att lämna tillbaka hunden till säljaren i utbyte mot full återbetalning av den erlagda köpeskillingen, förutsatt att hunden är i icke väsentligen förändrat skick.

    Äganderätten för hundar som är sålda enligt köpeavtal för hund med bibehållen avelsrätt övergår till köparen vid leverans och enligt detta alternativ har ni således, till skillnad från alternativet ovan (1), äganderätten redan från dag ett och det är ensidigt upp till er att avgöra om ni vill utnyttja rätten till återköp eller inte.

    Med vänliga hälsningar,

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.