Köpa valp från privatperson som köpt valpen utomlands

Hej! Jag har planerat på att köpa en fyra månaders valp från en privatperson. Ägaren uppger att valpen är köpt från en utländsk kennel och jag undrar därför vad jag bör tänka på inför det? Vi vill inte bli lurade eller köpa en smuggelhund (osäker på hur vanligt det är) och frågar därför efter tips.

Vilka frågor bör vi ställa till privatpersonen som säljer?
Vilka intyg behövs för att säkra att hunden är registrerad och kommer från en seriös uppfödare?
Bör vi kräva veterinärintyg och besiktning?

Om det är något mer ni tänker på som vi bör ha koll på så dela gärna.

Ser fram emot svar!

Mvh,
Potentiell valpköpare

Kommentarer

  • Hej!

    Tack för ditt mejl.

    Det är ganska vanligt förekommande att en hund från utlandet är olagligt införd till Sverige eller har falska handlingar så det är bra att du är uppmärksam. Är det på det sättet så kan valpen vara uppfödd på så kallad valpfabrik och valpen kan också ha med sig parasiter och sjukdomar som inte syns förrän senare. Här kan du läsa mer om kampanjen Stoppa hundsmugglingen

    Men, det behöver inte vara så, så det är bra att ställa så många frågor som möjligt.

    1. Är det en rashund med stamtavla, ska den ha med originalstamtavlan från ursprungslandet, samt pass med vaccinationer.
    2. Vill ni sedan registrera in den i Svenska Kennelklubben så behöver ni även en exportstamtavla utfärdad från en FCI godkänd kennelklubb i hundens hemland.
    Läs mer här om hur man registrerar in importerad hund.

    • Veterinärbesiktning bör göras för er bådas skull så ni vet att hunden var frisk vid köpet. Det brukar vara säljaren som står för den
    • Valpen ska vara id-märkt med chip eller tatuering.
    • Får ni förtroende för säljaren och ni tycker om valpen ska ni skriva ett köpeavtal/kvitto så du har ett "kvitto" på att hunden är din
    • När hunden övergått till dig gör du en ägarregistrering på Jordbruksverket samt Svenska Kennelklubben Djur ID.

    Under dom här sidorna på skk.se finns också många bra tips och råd.

    Stort lycka till att hitta er nya familjemedlem 😊

    Veronica Medlemsservice

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.