Köpa 15 veckors valp

Hej! Har funderingar på att köpa en valp från en kennel i Danmark. Om vi nu gör det så kommer valpen vara 15 veckor när vi hämtar hem den, undrar nu hur mycket det kommer att påverka vår relation till hunden hänfört med om man får hem valpen vid 8 veckors ålder alltså hur den knyter an till oss & givetvis uppfostran. Vad anser ni on detta för & nackdelar.Mvh Jenny

Kommentarer

  • Hej Jenny,

    Alla raser är olika och utvecklas i olika takt men jag tror inte att detta kommer att påverka er relation. Något som kan vara av intresse är att få veta så mycket som möjligt om valpen. Hur tiden hos uppfödaren har varit, vad har den fått lära sig, tränat på eller finns det något som bör tänkas på. Hos en bra uppfödare finns det nog inga nackdelar alls.

    Lite tips på frågor som även passar om man väljer att köpa en äldre hund/valp
    • Är hunden frisk?
    • Finns det något den är rädd för eller inte tycker om?
    • Kan den vara ensam?
    • Är den rumsren?
    • Kommer den när man ropar, det vill säga kan den vara lös?
    • Jagar den?
    • Hur trivs den med andra hundar?
    • Är den van vid barn?
    • Vaktar den?

  • Ursäkta men rumsren vid 15 veckor ?? Dom frågorna ni har sagt att man ska ställa är helt bisarra ! det är en valp !! Jag levererar ej mina valpar förrän dom är 12 veckor då man vet att mellan 8 till 12 veckor är den perioden dom lär sig mest hundspråk , Precis som kattungar ,
  • Hej Johanna,
    Just i detta frågeforum så är svaren till för fler som har en fråga.
    Därför är svaret lite riktat till fler även kanske de som funderar på att köpa en äldre hund.

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.