Köpa oregistrerad hund av privatperson?

Jag har hittat en hund jag vill köpa av en privatperson. Hunden är en importerad grekisk gatuhund. Den är två år och har varit i Sverige i 1 1/2 år. Vad bör jag tänka på? Vad bör ingå i avtalet? Behöver den veterinärbesiktigas? Vem står för den kostnaden? Vi kommer att ha en månads prövotid i avtalet, är det något jag bör tänka på gällande detta? Hunden har ej blivit vaccinerad för i år, vem ska stå för den kostnaden? Tacksam för svar!

Kommentarer

  • Hej Anna,

    Då det är en privatperson du köper hunden av så finns det inga direkta regler eller avtal som ska följas som det är när man köper en hund av en uppfödare som är ansluten till SKK.

    Det ni ska skriva är ett köpeavtal så du har ett "kvitto" på att hunden är din.
    Veterinärbesiktning bör göras för er bådas skull så ni vet att hunden var frisk vid köpet. Det brukar vara säljaren som står för den.

    Vid en prövotid är det bra att skriva ett inackorderingsavtal men skriver då 0 kr vid ersättning. Viktigt är att ta reda på om hunden är försäkrad om det skulle hända något, den försäkringen kanske ni sen kan ta över.

    Ägarbyte skall göras hos Jordbruksverket och även hos DjurID.

    Vem som står för vaccineringen är något ni får komma överens om, den bör ju ha fått sin 1-års spruta.

    Lycka till!

    Vänliga hälsningar

    Svenska Kennelklubben
  • Jag har hittat en valp, oreg i skk. Valpen är 14 v och vet.bes utan anmärkning, vaccinerad. Så min fråga är att jag då ska tänka på är förstås köpeavtalet, försäkring som ev kan tas över, samt ägarbyte. Kan man efter-registera valp på SKK?
    Cathrine Olausson
  • Hej Cathrine,

    Tack för din fråga.

    Nej du kan inte efter-registrera en valp så den får ett registreringsbevis. Det är endast uppfödaren som kan registrera valparna.

    Med vänlig hälsning
    Veronica Medlemsservice

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.