Klagande granne

Jag har problem med en granne som klagar på att min hund ylar när hon är ensam hemma. Det har skett 2 ggr på 1 år. Jag har hundvakt för det mesta, men ibland har jag ingen. Nu senast jobbade jag 2 heldagar i rad, vilket inte händer ofta. För det mesta jobbar jag bara halvdagar. Jag har alltid rast mitt i då jag åker hem till henne och går ut. Nu är hon i löp och är väldigt gnällig även när jag är hemma. Han säger att hon låter hela dagen, men det är alltid knäpp tyst när jag kommer hem, både på lunchen och på eftermiddagen. Jag jobbar 75% på schema, så det är rätt mycket tid hon inte är ensam, plus att jag ofta har hundvakt. Vad ska jag göra? Han har skrivit anonymt hotbrev, fast jag vet vem det är. Med vänlig hälsning Eva

Kommentarer

  • Hej Eva!

    Jag tycker att du verkar ha bra rutiner för ditt hundägande och det är alltid tyst när du kommer hem. Om du verkligen vill motbevisa din granne kan du sätta upp en liten IR-kamera som spelar in ljud och rörelse, de kan kopplas till mobilen så att du kan ha koll på tiken när du inte är hemma. På så sätt kan du ju själv få vetskap om det är sant det din granne påstår.

    För övrigt är det viktigt vad som står i din förenings stadgar om hur mycket olägenhet en granne måste tåla. Du kan alltid kontakta din styrelse och diskutera med den och höra om de fått andra klagomål eller om det bara är din granne som stör sig.

    Det anonyma hotbrevet bör du polisanmäla, även om anmälan läggs ner i brist på bevis kan den vara bra att luta sig emot om det kommer fler hotelser, anonyma eller personliga.
    Agneta Juridiska

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.