Kjøpt 2 valper i Sverige og begge er syk

Hei.

I 2012 importerte jeg en tikvalp fra Sverige. Denne var svært syk og veterinær anbefalte avliving i 2013.

Fikk året 2013 en ny valp hos samme oppdretter gratis. Denne hadde også en alvorlig sykdom og måtte avlives i 2015.

Hvilke rettigheter har jeg i forhold til oppdretter? Oppdretter har ikke tilbudt oss noe som helst.

Kommentarer

  • Hej Ingvild

    Enligt konsumentköplagen är säljaren ansvarig för dolt fel i tre år från leverans. Eftersom en hund ska hanteras som ett kylskåp löper denna ansvarstid från leveransdagen. Dvs ersättningsvalpen som du fick år 2013 ska anses vara levererad 2012 varför ansvarstiden för uppfödaren löper ut under 2015. Det framgår inte om det har gått mer eller mindre än tre år efter leverans. Om det har gått mindre än tre år kan säljaren vara ansvarig under förutsättning att hunden avlivats pga dolt fel, och endast om det rör sig om ett dolt fel. Eftersom det gått mer än sex månader är det du som har bevisbördan för att det rör sig om ett dolt fel. Om hunden var försäkrad och du har fått ut livvärdet tyder det på att det inte rör sig om ett dolt fel, du har heller inte lidit någon ekonomisk skada i så fall. För ett mer utförligt svar behöver SKK mer information så då får jag råda dig att kontakta den juridiska avdelningen.

    Agneta Juridiska

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.