Karenstid för kemisk kastrering

Om en kemiskt kastrerad (med suprelorinchip) hanhund kastreras kirurgiskt innan karenstiden 6+6månader gått ut, avbryts karensen då i samband med det kirurgiska ingreppet? Eller gäller karensen för den kemiska kastreringen ändå?

Kommentarer

  • Hej Elin,
    Karenstiden kvarstår oförändrat eftersom substansen inte försvinner vid kirurgisk kastration.
  • Vi gjorde en kemisk kastrering på vår hanhund (15-02-18).Kastreringen gjordes 17-02-09. När är det möjligt att delta i utställning?
  • Hej Gun-Britt!
    Jag vill be dig kontakta Svenska Kennelklubbens Dopingkommitté på dopk@skk.se.
  • Hej!
    Vi gjorde en kemisk kastrering på vår hanhund (15-02-18).
    Han mådde väldigt dåligt, med kräkningar och diareer, när det fanns löptikar i området, (nästan alltid).
    Kastreringen gjordes 17-02-09. Om han mår bättre nu, efter sex månader, vill vi göra ett försök att undvika kastrering för han är väldigt fin. När är det möjligt att delta i utställning?
  • Hej Gun-Britt!
    Jag vill be dig kontakta Svenska Kennelklubbens Dopingkommitté på dopk@skk.se.
  • om jag gör en kemisk kastrering på min gamla hund ( 12 år) vill ej göra kirurgisk eftersom han är så gammal.pga att nu börjar han jaga upp sig när tikar löper o får då en förstorad prostata o då sa vet att en kemisk kastrering kunde vara bra. Men får man då inte tävla lydnad, rally bruks mm mer?
  • Hej Christine, jag vill be dig kontakta Svenska Kennelklubbens Dopingkommitté, dopk@skk.se

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.