Kan någon annan än ägaren av tiken stå som säljare till en valpkull?

Om en tik paras och ägaren till tiken inte har något
kennelnamn så kommer valparna få tikens Kennelnamn.

Om sedan ägaren till tiken ansöker om ett kennelnamn flera år senare så kommer den valkpullen retroaktivt få det nya kennelnamnet.

Kan detta kringgås genom att uppfödaren till tiken står som säljare till en kull eller kan det endast vara ägaren till tiken som står som säljare till valpkullen.

Kommentarer

  • Hej,

    vilket kennelnamn som valpkullen får beror inte på vart tiken är uppfödd utan det är uppfödaren till kullen som måste inneha ett kennelnamn för att det ska påföras på valpkullen.

    En tik kan lånas ut till en annan person än hundens ägare för att användas i avel och då används kennelnamnet som innehas av den som lånat tiken och därmed är uppfödare av valpkullen.

    Med vänliga hälsningar,
  • Vilket namn skall valparna få om uppfödaren inte har ett registrerat kennelnamn?
  • Hej Ingela!

    Om uppfödaren till valparna inte har något registrerat kennelnamn får valparna helt enkelt inget kennelnamn. Namnen får då bestå av max 14 tecken, bindestreck kan användas. Flera valpar i kullen får dock inte ha samma förnamn då det kan ge intrycket av att det skulle vara ett kennelnamn.

    Du kan ta två valpkullar utan att ha ett registrerat kennelnamn men vid tredje kullen måste du ansöka om ett kennelnamn.

    Med vänliga hälsningar

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.