Utländsk avelshund, vad bör jag kolla upp?

Hej!
Jag har en Chodsky pes tik AS45646/2013 Akleja Rosa White.
Jag vill inseminera henne med en hane som finns i Tjeckien.
Han är frisk, meriterad med IPO 1:an. Utställd med V1, 2x CAC, bästa arbetande hund och 2x CAC, bästa arbetande hund.
HD A/A, DM n/n.
Kollad sperma i Måndags 13/3-17 med resultat på 80% levande. Har intyg på detta.
Han har 6 registrerade kullar efter sig i Tjeckien, senaste kullen 2016.

Vad mer måste jag kolla upp för att kunna använda honom på min tik, förutom hennes hälsoundersökning av veterinär?
Sedan om det blir valpar, för att kunna registrera dem?
Jag har långt att åka då jag bor i Skellefteå så därför väljer jag att inseminera.
Med vänlig hälsning/ Martina

Kommentarer

  • Hej Martina,

    Om hanen ej är tidigare använd i avel i Sverige ska följande dokument bifogas med registrerings ansökan.

    • Kopia av registreringsbeviset
    • Rasbundna hälsoundersökningar ska bifogas
      (I detta fall HD)
    • Intyg om de titlar hunden har (Har hunden en utställningsmerit från en officiell utställning kan den ersätta testikelintyget)
    • Testikelintyg
      (Gällande avelshane från England ska alltid testikelintyg bifogas)
    Mer info finns att läsa i våra registreringsregler gällande regler för ej svenskfödd hund.
    https://www.skk.se/globalassets/dokument/uppfodning/registreringsregler_r42.pdf​​​

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.