Är det tillåtet med insemination på en tik som ej haft valpar tidigare?

Hej!
Jag undrar om det är tillåtet enligt SKK att gör en insemination på en tik som ej haft valpar tidigare, den tilltänkta hanen lever inte men det finns alltså säd att tillgå.
Mvh
Kerstin Frändegård

Kommentarer

  • Hej Kerstin,

    Tack för din fråga.

    Det åligger varje medlem i SKK-organisationen att till avel endast använda hund som kan fortplanta sig på ett naturligt sätt.

    Används artificiell insemination (AI) trots avsaknad av dokumenterad avels-förmåga ska respektive ansvarig AI-veterinär intyga att hanhunden och tiken inte bedöms ha nedsatt könsdrift eller oförmåga till normal parning

    Här hittar du våra registreringsregler där du kan läsa mer om våra regler för insemination.
    På vår hemsida kan du hitta mer information om AI samt en lista på AI-veterinärer.

    Med vänliga hälsningar
    Anna Medlemsservice

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.