Får en kastrerad hund ställas ut på en inofficiell utställning?

Hej! Om jag har en kastrerad hane får han då ställas ut på en inof. utställning? Han är regad i SKK och renrasig. Vet att officiella inte går.
Tack på förhand!

Kommentarer

  • Hej!
    Tack för din fråga.

    Så här står det i våra utställningsregler angående kastrerad hund:

    Kastrerad hanhund/tik
    Hanhund som kastrerats kirurgiskt, oavsett orsak, medges inte dispens att delta vid utställning och SBKs exteriörbeskrivning utan ska tilldelas Disqualified respektive ej godkänd.

    Hanhund som kastrerats kirurgiskt medges generell dispens att delta vid prov, tävling eller beskrivning. Vid internationella prov och tävlingar kan särskilda krav på testikelstatus finnas – för upplysning om detta, se det specifika regelverket.

    Hanhund som kastrerats genom medicinsk behandling medges inte dispens för deltagande vid utställning, SBKs exteriörbeskrivning, prov, tävling eller beskrivning.

    Tik som kastrerats genom kontinuerlig medicinsk behandling eller kirurgisk behandling medges generell dispens för deltagande vid utställning, SBKs exteriörbeskrivning, prov, tävling och beskrivning. Se vidare Nationellt antidopingreglemente.

    Ha en fin dag!
    Vänligen
    Svenska Kennelklubben
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.