Hur ska man tänka angående inavelsgrad?

Hej!

Jag funderar på att köpa hund och är jätteintresserad av en Basenji. Jag har hittat en uppfödare nere i Skåne och än så länge verkar allting jättebra!
Däremot såg jag idag på deras hemsida att hundarnas stamtavla säger att inavel är på 4,7% räknat på 5 generationer.

Jag har tidigare aldrig haft en basenji och undrar hur tryggt det är med att inavelsprocenten ligger på 4,7% när enligt SKK ska inte inavelsgrad överstiga 6,25%.
Är det tryggt med 4,7% räknat på 5 generationer eller otryggt? Om det är otryggt, vad kan konsekvenserna vara?

Tack på förhand!
Ha en fortsatt fantastisk dag! 😀
/ Fiorela

Kommentarer

  • Hej Fiorela!
    Tack för din fråga.

    Det är klokt av dig att vara noggrann i ditt val av uppfödare och valpkull och att kolla upp detta med inavelsgrad.

    SKKs rekommendationer när det gäller inavel är att den ska vara så låg som möjligt och aldrig överstiga 6.25% vilket motsvarar en kusinparning.

    Ju mer släkt hundarna är med varandra, desto högre blir risken att de kan drabbas av ev. sjukdomar som båda föräldradjuren bär anlag på.

    Här finns mer information om inavel och vilka ökade risker det kan innebära:
    https://www.skk.se/sv/uppfodning/avel-och-uppfodning/genetik-och-avel/inavel/.

    Lycka till med ditt köp av valp!
    Svenska Kennelklubben

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.