Hur länge kan man vara ifrån en hund?

Hej! Jag och min sambo har bestämt oss för att öka familjen med en yorkshire terrier. Jag är studerande och har vissa dagar med mindre arbetstimmar och min sambo arbetar vanliga arbetstider men har fem minuter hem.
Jag har alltid velat haft en terrier men min familj vet innebörden och har velat väntat ut det tills jag blev äldre för att se om jag växte ifrån kärleken som jag har till hundar.

Men nu när tiden har gått så bestämde vi att vi skaffar hund. Då min familj har varit med i kennel klubben har de lärt mig en hel del. Jag vet att yorkshire terrier ska vara mycket med sina ägare men jag undrar hur länge man kan vara ifrån sin yorkshire terrier om den är ett år och äldre? (alltså under en dag).
Vi måste kunna försörja oss på dagarna men vi är medveten att vi kommer att offra en stor del av våra liv på vår frammtida ´bebis´ .

 Min andra fråga är blir det enklare att vara ifrån yorkien om man har uppfostrat den rätt? Alltså då menar jag, blir det enklare för hunden när den har lärt sig disciplin eller blir det ingen skillnad? Mvh Linnea:)

Kommentarer

  • Hej Linnea,

    Hur länge man kan lämna en hund är inte rasbundet utan olika mellan individer och som du skriver beror det även på hur mycket träning man lägger på just detta.

    Det finns regler kring hundhållning och hur länge en hund lämnar ensam m.m på Jordbruksverkets hemsida, här finner du mer info :
    Så sköter du din hund

    Stort lycka till med ert sökande efter den perfekta familjemedlemmen !

    Med vänliga hälsningar,

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.