Köpa hund från annat land, vad ska jag tänka på?

Hej!
Är intresserad av att köpa en schäfervalp från en kennel i Tjeckien. Hur kollar man upp att kenneln är seriös? Röntgar höfter och armbågar och gör MH och mentaltest på sina hundar? Är det något speciellt man behöver tänka på, om man köper valp från ex Tjeckien?
Ha en fin dag!

Kommentarer

  • Hej!

    Tack för din fråga.

    För att få information om uppfödare i ett annat land rekommenderar jag att du kontaktar den nationella kennelklubben i det landet. Du hittar Tjeckiska kennelklubbens hemsida här. Dessvärre har vi inte någon ingående kunskap om de olika kennelklubbarna så man får kontakta respektive klubb för att få fram mer information!

    Jag rekommenderar även att du kontaktar Svenska jordbruksverket för att höra mer om vad som krävs för att ta in hunden i Sverige, deras hemsida med information om införsel hittar du här.

    För att läsa mer om hur du registrerar en importerad hund i Svenska kennelklubben hänvisar jag till ett tidigare svar om detta, det hittar du här.

    Stort lycka till!

    Vänliga hälsningar

    Svenska Kennelklubben

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.