Hur gammal måste en hanhund vara för att gå i avel?

Hej
Har fått en förfrågan om att använda min han hund i avel han uppfyller alla kriterier vad det gäller jaktprov röntgen mm men nu till min fråga hur gammal måste en hanhund vara för att få para en tik? Hittar bara att tiken ska vara 18 månader men ingen ålder på hanhunden,*att inte i avel använda hanhund/tikförrän vid den ålder då hunden uppvisaren vuxen individs fysiska mognadoch beteende. Tik får paras tidigast vidarton (18) månaders ålder*

Kommentarer

  • Hej!
    Tack för din fråga.

    Det finns ingen given ålder för när en hanhund får börja användas i avel, utan som du skriver så står följande i våra grundregler:

    2:5 att inte i avel använda hanhund/tik förrän vid den ålder då hunden uppvisar en vuxen individs fysiska mognad och beteende.

    Det är först när en hund är vuxen som man kan anse att den har uppnått en fysisk mognad.

    Sedan ska även registreringsreglerna för din ras följas.
    Kontakta också gärna din ras- eller specialklubb för att se om de har några avelsrekommendationer som också bör följas.

    Lycka till!
    Svenska Kennelklubben
  • Hej, hakar på denna tråden. Finns det nån övre åldersgräns?

  • Hej!
    Tack för din fråga.

    Nej, det finns ingen övre åldersgräns för att para en hanhund.

    Snarare kan det vara positivt ur avelssynpunkt att använda äldre hanhundar då vi vet hur både de själva och deras syskon har utvecklats mentalt och fysiskt, om de visat goda arbetsegenskaper, hållit sig friska, levt länge och så vidare.

    Ha en fin dag!
    Svenska Kennelklubben
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.