Hur bestäms/bildas/skapas raser

Hej, hur kommer det sig att Leonberger är en ras men inte labradoodle? Båda är från början blandraser.

Kommentarer

  • Hej!

    Tack för din fråga.

    En ny hundras framavlas genom ett organiserat avelsarbete (dokumentation, stamtavlor, hälsoundersökningar mm) och detta arbete görs oftast av uppfödare i "rasens" hemland som sedan kan ansöka om att få den godkänd.

    För att kunna registrera en hundras i SKK krävs att den antingen är erkänd i ett annat lands kennelklubb som liksom SKK är medlem i FCI eller i en kennelklubb som SKK samarbetar med.

    Läs mer på vår hemsida om Vad krävs för att SKK ska godkänna en ny ras?

    Med vänlig hälsning
    Veronica Medlemsservice
  • Hej!
    Catahoula är en vildsvinshund och är väldigt aktiv inom olika typer vallning, rally, LC mm. Den finns i många länder och min fråga är varför en sån härlig ras inte blir godkänd av SKK.
    Yvonne Sundberg
  • Hej Yvonne,

    Tack för din fråga.

    Om hundrasen uppfyller kraven (se länken i svaret ovan) kan en ägare eller rasklubb skicka in ansökan med förfrågan om registrering.

    Med vänlig hälsning
    Veronica Medlemsservice
  • Hej Om det är ok jag har en fråga.. Hur många leonberger av rasen   registrerades i
    Svenska Kennelklubben år 2021?

    urban andersson
  • Hur många leonberger av rasen på  registrerades i
    Svenska Kennelklubben år 2021? Om det är ok att jag frågar på trådet..
    hälsning från Urban
    urban
  • Hej Urban,

    År 2021 registrerades det 257 st leonberger.

    Här finns registreringsstatistiken för alla raser och andra år om du vill kika: https://www.skk.se/sv/om-skk/det-har-ar-skk/press/

    Med vänlig hälsning
    Veronica Medlemsservice
  • Hej,
    Nyfiken fråga då jag blivit ägare till en Silver Labrador för ca 1 år sedan. Dessa har ju funnits sedan 1800-talet som jag förstår det men är inte en godkänd ras eller godkända renrasiga labradorer. Väldigt väl diskuterad i forum då många anser den som blandras och andra som renrasig labrador men med en blekgen. Hur kommer det sig att om den inte är godkänd/klassad som ren Labrador utan korsning mellan två raser, inte blivit godkänd som egen ras då den funnit i årtionden/hundranden? Finns ju massvis av raser som har ursprung ifrån andra men genom många års avel blivit en godkänd ras.

    Sara
  • Hej Sara,

    Tack för din fråga.

    Det är ursprungslandet som har tagit fram rasstandarden. Och när den skrevs fanns kanske bara gula, svarta och bruna labradorer.

    Ska en ändring ske i rasstandarden är det ursprungslandet som kan komma med förslag på ändring.

    Ha en fin dag!
    Veronica Medlemsservice

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.