Hunden bajsar och kissar inne

Hej min valp är rumsren när jag är hemma. Men så fort jag åker till jobbet och han är hemma med min sambo så kissar och bajsar han inne även att hon är ute med han så håller han sig tills han kommer in igen. Detta beteende tycker vi är väldigt märkligt. hur vi ska göra gör att bli av med det beteendet?

Kommentarer

  • Hej Ola!

    Självklart är det svårt att ge ett konkret svar när man själv inte sett hur situationerna ser ut. Men det verkar ju som att du och din sambo kanske hanterar valpen olika hemma hos er och att den lärt sig att bete sig olika med er. Jag tror det vore bra om ni satt ner tillsammans och gick igenom hur ni båda gör och sedan kommer överens om hur ni ska hantera valpen just med rumsrenhetsträningen.

    Via denna länk finns mer information i hur man kan träna sin valp i just rumsrenhet. Jag tror även det kan vara klokt att kontakta uppfödaren för rådgivning!

    Med vänliga hälsningar

  • Hej
    För drygt 1 v sedan hämtade vi en 4 mån valp fr kennel. Där uppgavs han vara rumsren o sov på natten. Nu alltså bytt miljö och hos oss kissar o bajsar han inne på två utvalda platser. Vi går ut 6 ggr mellan cirka 06.00-23.00. Enda ggr han kissar ute är tidig morgon samt 1 ggr när han hållt sig i 6 timmar. Var ute på gräset solig o varm dag 4 timmar utan någon kiss/bajs. Vilade o promenerade. Kom in kissade han inne. Vi fått rådet av säljaren att säga mörkt nej om vi tar honom på bar gärning inne då han kissar/bajsar. Då han nu är snart 5 månader kan ett Nej fungera fick vi rådet. Rätt eller fel? Han är ju ingen 8 v valp längre. Händer att han bajsar/kissar på natten . Att ställa klockan o gå ut nattetid har vi inga planer på då han sover bra. Ska det brytas tro?
    I ö fungerar han bra . Rätt lugn o trygg. Lite rädd för stadens alla ljud men det går bättre o bättre.
    Vad göra?  Trots allas försäkran att det "ordnar sig" känner vi en Orolig!

  • Hej,

    Självklart ska ni försöka att visa hunden på något sätt att detta beteende inte är önskvärt och att då använda sig av ett ord för att stoppa beteendet behöver inte vara fel.

    Bra kan vara att försöka se om det finns något speciellt hunden brukar göra innan den rastar sig inne eller vara beredd på att lyfta ut hunden när man ser att den är på väg till någon av dessa platser som ni skriver att den rastar sig på.
    Då går ni inte in igen förens hunden har rastat sig.

    Att få en valp rumsren kan ta lång tid och du skriver att er hund är 4 månader.
    Vissa hundar är inte rumsrena förens betydligt senare så det är inte omöjligt att träna den till att kunna detta i framtiden.

    Lycka till!

    Med vänliga hälsningar,
  • Min 14årige golden retriever har atros i benen och går långsamt men annars pigg. Häromdagen var vi ute och gick i skuggan men jag klappade honom lätt på ryggen (som vanligt) och känner då att ryggen är mycket varm. Som om han hade varit i solen. Ca 12 - 15cm lång bit på ryggen, resten var "sval"
    Vad kan det vara som gör honom varm just där??
  • Hej!
    Tack för din fråga.
    Jag rekommenderar dig att kontakta din veterinär. Det kan vara så att han har ett inflammerat område på ryggen och då kan han behöva få antiinflammatorisk medicin och det kan endast veterinären skriva ut.

    Lycka till!
    Vänligen
    Anna Medlemsservice

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.