Är hundavel med blandras tillåtet?

Hej.
Får en hanhund som är reg i SKK och används i kennel flitigt  även användas i blandras avel, samt med erat avtal som kontrakt?
Mvh Michelle

Kommentarer

  • Hej Michelle!

    Är man medlem i SKK har man en skyldighet att följa SKKs grundregler. Grundregel 2:1 stadgar att "det krävs av varje medlem i SKK-organisationen: att till avel endast använda hundar av samma ras och som är registrerade i SKK eller i utländsk kennelorganisation erkänd av SKK."

    SKK har tyvärr inget krav på att hanhundsägaren måste vara medlem i SKK, detta krav finns enbart på tikägaren. Det finns därför en möjlighet för en oseriös hanhundsägare att upplåta sin hund till såväl rasren avel som till blandrasavel. Däremot borde ju tikägarna av rasren hund välja annan hanhund.

    Om hanhundsägaren tränar och tävlar hunden torde den dock vara medlem i SKK och personen bryter i så fall mot grundreglerna. Medveten medverkan till blandrasavel resulterar alltid i uteslutning ur SKK.

    Jag tycker därför att du ska kontakta SKK med dina uppgifter så kan vi kontrollera huruvida hanhundsägaren är medlem eller ej. Vänligen mejla till: ukk@skk.se. Det går utmärkt att vara anonym.
    Agneta Juridiska
  • Tack för svar då kontaktar jag dom med mina uppgifter, Hen är medlem och bedriver avel!
  • Det tackar vi för! Det är fortfarande samma mejladress, sekreteraren i Uppfödar- och kennelkonsulentkommittén, Åsa Blomqvist utreder dessa ärenden, tillsammans med övriga medarbetare på juridiska avdelningen.
    Agneta Juridiska
  • "Det finns därför en möjlighet för en oseriös hanhundsägare att upplåta sin hund till såväl rasren avel som till blandrasavel. Däremot borde ju tikägarna av rasren hund välja annan hanhund."

    Skulle detta kunna motiveras ytterligare? Smittar blandrasavel? Är hanens genetiska värde för rasen sämre för att den även har blandrasavkommor?
  • Hej Jessica!
    Jag tycker inte att svaret behöver motiveras ytterligare. SKKs grundregler är tydliga. Det följer av dessa att SKKs medlemmar enbart får använda hundar av samma ras i avel. Att SKK inte kräver att hanhundsägaren ska vara medlem öppnar för en bredare avelsbas men SKK anser att tikägaren ska välja en hanhundsägare som ställer sig bakom SKKs grundregler, både vad gäller eventuella hälsoprogram, såväl som att bara upplåta sin hanhund till tikar av samma ras.
    Jag hoppas att jag därmed har besvarat din fråga.
    Agneta Juridiska

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.