Hund för person med Asperger Syndrom och ADD?

Hej.

Jag har Asperger syndrom och ADD. Jag har hört att det finns hundar som är tränade att hjälpa personer med vardags-svårigheter som vi kan ha.

Jag undrar vart man kan köpa hundar tränade på detta sett, alternativt kurser för detta man kan gå med sin hund efter att man har köpt den.

Är därmed även nyfiken på vilka hundarter som är lämpade för denna typ av träning.

Tack.

Kommentarer

  • Hej David!

    Tack för dina frågor.

    Jag rekommenderar att du tar kontakt med SBK (Svenska Brukshundklubben) som har mer information angående assistanshundar. Du hittar mer information om vilka hundar som passar, vilka krav som finns samt kontaktuppgifter till handläggaren på SBK under denna länk.

    Lycka till!

    Vänliga hälsningar
    Svenska Kennelklubben

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.