Hermafrodit

Jag har en tik på 2,5 år som nu visat sig vara hermafrodit. Väntar fortfarande på ultraljud som ska visa vilka könskörtlar hen har. Men veterinären hittade en liten snopp i fiffi. Så nu har jag massa frågor,
Kan jag fortfarande ställa ut? Tävla med hunden? Ska hon reggas om?
Innan jag kontaktar uppfödaren, vilka rättigheter har jag? För det måste ju va dolda fel?
Då det bland annat anses vara genetiskt, har jag anmälningsplikt? Vad händer då med föräldrardjurens fortsatta avels planer?
Mycket sorgligt tycker jag att nu få veta att min hund jag köpt har så stora problem. Gäller en pudel

Kommentarer

  • Hej,
    förstår att du många frågor så jag hänvisar dig att ta kontakt med både Juridiska avdelningen samt Tävlingsavdelningen.

    När det gäller frågan om registreringen så bör hunden registreras om. Skicka in stamtavlan och skriv vilket kön det ska vara så rättar vi till det.
    Svenska Kennelklubben
    Box 771
    191 27 Sollentuna

    Vänliga Hälsningar
  • Om hen nu är både hane och tik vad ska hen då reggas som?
  • Hej,
    Ber om ursäkt trodde det var fastställt vilket kön hunden skulle räknas som, men då låter du det bara vara som hunden är registrerad nu.

    Vänliga hälsningar

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.