hel eller halvfoder

Ska bli fodervärd hel-el. halv? Till en hane som fyller 5 i sommar, är redan pappa till tre kullar. Vad gäller för vuxen hund?

Kommentarer

  • Hej Eva

    Tack för din fråga. Det finns inget som heter halvfodervärd inom SKK, även om begreppet fortfarande nämns. Antingen blir man fodervärd och då erhåller man hunden utan kostnad mot ett visst antal parningar. Alternativet är att betala halva hunden och betala andra halvan genom att säljaren har avelsrätt på en kull för tik eller max tre kullar för hanhund.

    En hane som fyller fem borde inte säljas på köpeavtal med bibehållen avelsrätt då det avtalet enbart gäller till dess att hunden fyller fem vilket du skriver att den gör nu i sommar.

    Det blir då fodervärdsavtalet som är aktuellt och då har överlåtaren rätt att utnyttja avelsrätten till den dagen då hanhunden fyller sju år. Antalet kullar för hanhund får vara max sex.

    Det finns ingen gräns för hur många kullar en hanhund kan ha, däremot kan det finnas rekommendationer från rasklubben.

    Lycka till!
    Agneta Juridiska

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.