Hej vilken ålder är lämplig att röntga en Belgisk vallhund?

Hej vilken ålder är lämplig att röntga en Belgisk vallhund

Kommentarer

  • Hej
    Jag har en labradortik och hon fyllde 1 år nu mars och jag undrar när är det lämpligast att röntga henne? för höftled och armbågsröntgen?
    Med vänlig hälsning Eva-Karin
  • Hej,
    För att få en officiellt bedömning av höfter och armbågar så ska hunden vara 12 eller 18 månader, beroende på vilken ras det gäller. Vilken ålder hunden ska ha för att få en officiell avläsning av SKK kan du fråga din veterinär. En del hundar är ändå inte helt klara i sin fysik fast de har fyllt 12 respektive 18 månader vilket gör att en del väntar längre med att röntga sin hund. Det finns ingen övre åldersgräns för att röntga sin hund.
    Kontakta din uppfödare. De brukar veta när det är lämpligt att röntga hundar de fött upp.
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.