Varför ska jag skicka in resultat på HD-röntgen?

Hej!

Jag som inte har intresse av att avla på min hund och inte ens har den möjligheten längre undrar varför jag ska göra en röntgen och få den registrerad hos er.
Jag har röntgat min hund av annan orsak och veterinären har tittat på plåtarna och konstaterat att hunden har fina höfter. Men de är inte inskickade. Finns det aneldning för mig att lägga pengar på det överhuvudtaget?

Kommentarer

  • Hej!
    Tack för din fråga.

    Anledningen till att man röntgar sin hund och sänder in ärendet för avläsning inom SKK:s screeningprogram för leder, är framförallt för att uppfödaren ska kunna utvärdera sin avel gällande leder.

    Ett röntgenresultat av leder är nödvändigt om du önskar använda hunden i avel och rasen har ett hälsoprogram.

    Ha en fin dag!
    Vänligen

    Anna Medlemsservice

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.