Hur kan en friröntgad hund få index under 100?

Varför drar Hd-B ner index under 100? Hd B är ju en frisk hund, eller? Hd A och B borde väl ligga över 100?Trodde att Hd C skulle ligga under 100. Tacksam för förklaring

Kommentarer

  • Hej Laila!

    Tack för din fråga.

    Ett index på 100 motsvarar genomsnittet i rasen (eller mer exakt
    i en referenspopulation av rasen), så vilken HD-kvalitet ett index på 100
    motsvarar kan skilja sig åt mellan olika raser.
    En hund med ett index över 100 förväntas lämna avkommor med bättre HD-status än rasen
    i genomsnitt och en hund med index under 100 förväntas lämna avkommor med
    sämre HD-status än rasen i genomsnitt.
    Läs gärna mer våra frågor och svar om index här.

    Vänliga hälsningar

    Svenska Kennelklubben
  • Tack för svar. Rasen har ca 15% Hd- då räknar vi A och B som friska i populationen, har legat så i många år. Är van med BLUP index från Tyskland, Dogbase. I det programmet är skillnaden mellan A och B inte lika stor som det blir i SKKs uträkning. HD B ser ju ut att vara sjuka,dåliga och rent kliniskt är de inte sjuka och helt OK att använda i avel. Risken är att matematiska modeller minskar avelsbasen ytterligare och det blir kontraproduktivt.
    MVH Laila
  • Hej igen!
    Index för HD/ED ska framför allt ses som ett hjälpmedel i avelsarbetet för de rasklubbar/uppfödare som har som mål att förbättra ledstatusen inom rasen. En kombination som ger ett prel kullindex under 100 innebär att man gjort en parning där avkommorna förväntas få sämre ledstatus än rasgenomsnittet, oavsett vilken nivå rasgenomsnittet ligger på. Hur index ska användas i avelsarbetet inom din ras är det viktigt att rasklubbens avelskommitté och styrelse i samarbete med uppfödare och medlemmar fattar ett beslut om och vi ser gärna att den valda strategin infogas i ert RAS, så att alla uppfödare och valpköpare enkelt kan läsa sig till vilka rekommendationer man har att förhålla sig till inom er ras.

    Eftersom ni inte har krav på index över 100 för registrering så kan jag inte se att avelsbasen behöver påverkas negativt. SKKs generella rekommendation att genomföra parningar med kullindex över 100 utesluter inte hundar med index under 100 från avel då fokus inte ligger på den enskilda hundens index utan på det kullindex (genomsnittet av hanens och tikens index) som kombinationen ger.
    Det faktum att även C-hundar kan bli aktuella för avel om kullindex överstiger 100 skulle rentav kunna öka avelsbasen i flera raser. Vi hoppas att införandet av index ska vara till hjälp för er uppfödare i ert avelsarbete och på så sätt komma rasen till gagn!

    Hälsningar
    Svenska Kennelklubben

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.