HD-index för importerad hund

En fråga en importerad hund (och därmed lägre index tyvärr) med HD B-C som paras med en HD A-A med index på 117, kullindex hamnar preliminärt på 100, blir det avelsförbud på de valparna eller måste index hamna på 101 för att det ska ”godkännas” ?!

Kommentarer

  • Hej Freja!

    Tack för din fråga.

    Våra rekommendationer är att preliminärt kullindex ska vara över 100, d.v.s. 101 eller högre. Det är dock inget tvingande krav utan en rekommendation, så valpar med preliminärt kullindex under 101 kan registreras som vanligt, utan avelsspärr.

    Hälsningar

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.