Hämta valp som är äldre än 8 veckor

Hejsan, vi har åkt runt till en del kennlar och frågat frågor osv och kommit fram till att vi vill ha en ny familjemedlen i form av en golden retriever. Efter mycket kennelbesök och samtal har vi kommit fram till att det verkar vara ett tag kvar tills nästa valpkullar kommer. Men nu är det så att vi skall till en kennel som har en valp på 4 månader. Jag undrar lite, hur är de att ta hem en valp som är äldre än 8 veckor. Jag är lite orolig för att man missar någon viktig period i hundens liv ...

Kommentarer

  • Hej Simon,

    Underbart med en goldenvalp!

    Jag förstår dina tankar för visst är det något alldeles speciellt att få hem en 8 veckors valp, den är som ett oskrivet blad. Den första socialiseringsperioden är viktig ur olika aspekter, man har möjlighet att påverka valpen redan från början.

    Men en äldre valp, yngre än 12 månader har oftast väldigt lätt att anpassa sig till en ny ägare och en ny miljö. Hundar är otroligt anpassningsbara.
    Alla perioder i hundens liv är viktiga för att det ska skapas en stark relation mellan din hund och dig.

    Åk och hälsa på och känn hur valpen verkar, är den pigg, glad och intresserad av er borde ni inte ha några som helst problem att få ett härligt liv tillsammans. Fördelen kan vara att den kanske redan är rumsren? Ni kan kanske snabbare komma igång med roliga träningar tillsammans? Fråga uppfödaren så mycket som möjligt om hur hen har socialiserat valpen, t ex med andra människor, hundar och miljöer.

    Håller tummarna för att ni hittat er nya familjemedlem!

    Annika Medlemsservice
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.