Vad innebär det att köpa hund på halvfoder?

Vad innebär det att köpa hund på halvfoder, bibehållen avelsrätt?

Kommentarer

  • Hej Anna!

    Tack för din fråga!

    SKK införde år 2006 köpeavtalet med bibehållen avelsrätt. Det kallas fortfarande lite felaktigt för halvfoder. Det innebär att du köper hunden för halva dess värde och att den andra halvan avbetalas genom att säljaren innehar avelsrätten och får nyttja denna. För en tik gäller det en valpkull med minst en överlevande valp och för en hanhund innebär det tre valpkullar med minst en överlevande valp per kull. När avtalet är uppfyllt övergår samtliga rättigheter (avel) till dig som köpare/ägare.

    Tänk på att du som köpare av en hund med bibehållen avelsrätt måste hålla hunden tillgänglig för säljaren och att om det är en tik ska den lämnas bort en tid för parning och valpning.
    Agneta Juridiska
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.