Halsband eller sele

Hej!
Jag kommer snart att få hem en 8 veckors Welsh springer spaniel valp.
Är det lättast att lära valpen att gå i halsbad och koppel eller sele?

Kommentarer

  • Hej Anna,

    Vad spännande att få hem en liten valp!

    Det finns en massa olika tankar gällande din fråga. En del hundägare tycker att det är svårt att kontrollera hundar med sele, medan andra menar att hundar som drar mycket kan få ont i nacken av halsband.

    Personligen föredrar jag att använda ett mjukt halsband när jag har en valp. Detta för att jag tycker att valpen lättare lär sig vilken sida man ska gå på. Jag tycker om att göra små övningar under promenaderna och då har kopplet en bättre (friare placering) än om det sitter fäst på ryggen eller bogen som ett sele gör.

    Det är inte fel vilket du än väljer tänk dock på att inget av dem ska påverka negativt genom tryck. Ett sele får inte sitta så hårt att skuldrorna förhindras fri rörelse. Ett halsband får inte skada nacken genom att man går och rycker i det.

    Vi har lite bra tips om vad man kan tänka på när det gäller att lära valpen att gå fint.
    Läs gärna på denna sida.

    Lycka till med din nya familjemedlem!

    Annika Medlemsservice

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.