Grannens lösa hundar

Min närmaste granne har 3 lösa labradorer som jag tvingas möta när jag går på promenad. Hundarna verkar glada min jag blir rädd. Ofta tvingas jag stå blick stilla tills mötet är över och jag tvingas sedan gå motsatt håll för att slippa ” leka” Jag är normalt inte hundrädd. Vad göra ?

Kommentarer

  • Hej Lars,

    Såvitt jag tolkar det, utifrån förutsättningarna i din fråga, så springer din grannes lösa hundar fram till dig när ni möts på promenad, vilket gör dig rädd. Jag förstår att detta upplevs som obehagligt för dig och du bör i första hand prata med din granne! Om detta sedan fortsätter kan det vara värt att kolla upp ordningsföreskrifterna för er kommun, av vilka det framgår hur hund ska hållas i er kommun t.ex. om och i så fall vart det råder koppeltvång. Du hittar ordningsföreskrifterna på kommunens hemsida.

    I 1 § lag  (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter (i fortsättningen: tillsynslagen) föreskrivs att hundar ska hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

    I 16 § tillsynslagen föreskrivs att hundar under tiden den 1 mars- 20 augusti ska hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lös i marker där det finns vilt. Detta innebär inte per automatik att hundar inte får vara okopplade, dock måste hundarna stå under sådan lydnad och kontroll som om de vore kopplade ("osynligt koppel").

    Polisen är tillsynsmyndighet över tillsynslagen, vilket innebär att om någon brister i tillsynen eller skötseln över sin hund får polisen meddela de förelägganden och förbud som behövs för att förebygga skada eller avsevärd olägenhet.

    Du kan välja att upprätta en polisanmälan då det direkta och ofrivilliga mötet med grannens lösa hundar utgör en olägenhet för dig eftersom du blir rädd, men bör börja med att prata med din granne!

    Önskar dig lycka till!

    Med vänliga hälsingar,

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.