Godkänd ras och icke godkänd ras i samma kennel?

Hej!
Hur ser reglerna ut för ex 2 raser i sin kennel, den ena fci godkänd och den andra tex godkänd i annan klubb (alltså inte fci erkänd).
Mvh Malin

Kommentarer

  • Hej,

    Enligt SKKs grundregel 2:1 ankommer det på samtliga medlemmar i organisationen att till avel endast använda hundar av samma ras och som är registrerade i SKK eller i utländsk kennelorganisation erkänd av SKK. Så länge som den regeln följs finns det inga hinder mot att ha två raser i sin kennel. Om du är osäker på om en ras eller kennelklubb är erkänd av SKK är du välkommen att höra av dig till oss.
  • Hej Fredrik, tack för ditt snabba svar.
    Så rent praktiskt, om min sambo är insatt och väldigt intresserad av en ras som ej är godkänd av skk eller registrerad i en klubb godkänd av skk, och jag är intresserad och insatt i en fci/skk godkänd ras - betyder det att någon av oss måste ge upp sin dröm att avla på "sin" ras då?
  • Hej,

    Att bedriva blandrasavel utgör en överträdelse av SKKs grundregel 2:1, vilket är ett allvarligt och uppenbart regelbrott som medför disciplinär åtgärd av Disciplinnämnden. Samtliga innehavare av ett och samma kennelnamn ansvarar solidariskt för vad som sker i kennelns namn vad gäller exempelvis avel, försäljning av hund och hundhållning. Detta innebär att samtliga innehavare anmäls till Disciplinnämnden även om enbart en innehavare har agerat felaktigt genom att bryta mot en grundregel.

    Med vänliga hälsningar,

    Svenska Kennelklubben
  • Hej!
    "Samtliga innehavare av ett och samma kennelnamn ansvarar solidariskt för vad som sker i kennelns namn"
    Om vi då bortser från samma kennelnamn.
    Scenario:
    En av oss föder upp renrasiga hundar och ansöker om kennelnamn. Den andre står ej med som delägare i kenneln, och föder upp "blandras", är det tillåtet?
    Mvh Malin
  • Hej igen Malin,

    Som medlem i SKK är det inte tillåtet att bedriva blandrasavel.

    Om din sambo inte är medlem i SKK-organisationen och föder upp blandrasvalpar så åligger det dig som medlem i SKK-organisationen att uppträda på sådant sätt att du inte kan förknippas med denna avel. Du ska således vara noggrann med att inte förknippas med din sambos blandrasavel för att inte kunna anses ansvarig för densamma.

    Med vänliga hälsningar,
  • Tack Mikaela, du är fantastisk med dina snabba och utförliga svar!
    Ytterligare en följdfråga:
    "Du ska således vara noggrann med att inte förknippas med din sambos blandrasavel för att inte kunna anses ansvarig för densamma."
    Jag önskar då en tydlig lista med vad som kan anses förknippande, både jag och min sambo vill naturligtvis göra rätt från början.
    Mvh Malin
  • Hej igen Malin,

    Det gläder mig att du uppskattar mina svar!

    Det finns tyvärr inte en uttömmande sådan lista och vid eventuell tveksamhet om huruvida brott mot SKKs grundregler har begåtts eller inte blir det en fråga för Disciplinnämnden att behandla och avgöra. Disciplinnämnden behandlar anmälningar avseende brott mot regelverket inom SKK. Min tolkning är att du inte ska medverka till denna avel på något sätt. Du ska således inte ha något med parning, valpning eller uppfödning att göra. Inte heller försäljning, annonsering eller kontakt med valpköparna. Du ska inte heller låna ut någon av dina hundar för att användas i blandrasaveln.

    Med vänliga hälsningar,
  • "Det finns tyvärr inte en uttömmande sådan lista och vid eventuell tveksamhet om huruvida brott mot SKKs grundregler har begåtts eller inte blir det en fråga för Disciplinnämnden att behandla och avgöra."
    Det tolkar jag då som att även att vi försöker göra allt rätt, så finns det en lucka i reglerna som upplevs luddig - kanske vore det något för er att titta på -  det finns ganska många raser (vad jag har förstått), som i er bedömning är blandras, och vi kan inte vara helt unika med att brinna för varsin ras och avel i samma familj? Hur hårt dras dessa regler? Valparna kommer vara i vårat hus, och kommer både bli matade och rastade och omhändertagna i samma utsträckning som våra vuxna, dvs av oss båda i familjen.
    "Min tolkning är att du inte ska medverka till denna avel på något sätt. Du ska således inte ha något med parning, valpning eller uppfödning att göra. Inte heller försäljning, annonsering eller kontakt med valpköparna. Du ska inte heller låna ut någon av dina hundar för att användas i blandrasaveln."
    Så om min sambo ber mig assistera vid valpning, skriva ett mail till hanhundsägaren, eller kanske hjälpa till att köra vid en längre sträcka till hanen - har jag begått regelbrott då? När valpköparna vill komma och titta på valparna, ska jag behöva åka hemifrån då? Eller vägra svara på eventuella frågor valpköparen ställer direkt till mig? Det kanske låter som dumma frågor i mina exempel, men jag har fått en knäpp på fingrarna av skk förr, och vill absolut inte att något ska kunna bli fel igen.

    Jag uppskattar dialogen jättemycket, du ger mig bra svar och att jag har möjligheten att få skriva mina frågor i lugn och ro med vetskapen att rätt person svarar direkt är jättebra! Jag blir lätt stressad av att behöva förklara saker över telefonen, och nu behöver jag inte göra proceduren med att ringa växeln och förklara mitt ärende, bli kopplad, osv. Toppen
  • Hej igen Malin,

    För att inte riskera att bli anmäld till Disciplinnämnden ska du inte ha något alls med din sambos blandrasavel att göra. Disciplinnämnden är en fristående nämnd som behandlar anmälningar avseende brott mot regelverket inom SKK.

    SKK ställer självklart inget krav på att du måste lämna ditt hem när valpköparna kommer för att titta på din sambos valpar, men det ska däremot stå klart för valpköparna att din sambo är ensam uppfödare och ägare till kullen och det bör därmed inte finnas någon anledning för valpköparna att ställa sina frågor till dig som ju inte har något med kullen att göra. Samtlig kommunikation ska i stället ske mellan valpköparna och din sambo.

    Med vänliga hälsningar,
  • Tackar, jag tror jag är med på noterna nu. Trevlig helg 😀
  • Härligt att höra!

    Tack detsamma! Önskar dig en toppenhelg! 😀

    Med vänliga hälsningar,
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.