GDPR och fotografier

Var hittar jag information om vad som gäller angående GDPRS och bilder/foton på hemsidor och social medier?

Kommentarer

  • Hej Katarina

    Bilder och fotografier räknas som personuppgifter. Här kommer ett utdrag från datainspektionen.se;

    Publicera bilder, filmer och ljud på internet

    När det gäller publicering av bilder på människor på en webbplats måste ni alltid följa reglerna i dataskyddsförordningen. Till exempel måste ni ha klart för er vad syftet är och med vilken rättslig grund ni behandlar personuppgifterna.

    Bilder och ljud kan vara personuppgifter

    All slags information som direkt eller indirekt kan knytas till en fysisk person som är i livet räknas enligt dataskyddsförordningen som personuppgifter. Även till exempel teckningar, foton, och filmer kan alltså vara personuppgifter om de avbildar människor. Till och med en ljudfil med en persons röst kan vara en personuppgift.

    Jag tänkte också att jag skulle förtydliga att GDPR gäller för företag, organisationer och myndigheter. Om du som privatperson har en hemsida är inte GDPR tillämplig, såvida du inte driver enskild firma eller företag i annan bolagsform och det är företagets hemsida.

    Har du ytterligare frågor är du välkommen åter.
    Agneta Juridiska
  • Enligt Webinariet ikväll fick vi information om att Fotografier faller under en annan lag och att det i princip är legalt att publicera bilder från ett evenemang utan föregående tillstånd. Vad gäller?
  • Hej igen Fredrik!

    Datainspektionen kommer hela tiden med ny information och uttolkningar. Man måste därför hela tiden vara påläst och uppdaterad. Som vi sa på webbinariet är den enklast om klubbarna ordnar med utgivningsbevis.

    Om klubben publicerar bilder med personer på måste man ta hänsyn till GDPR, men det kan fortfarande vara okej att publicera bilderna med hänsyn till upphovsrätten. SKK förespråkar dock att om någon hör av sig och vill ha sin bild borttagen bör man gå denne till mötes och ta bort bilden. Rör det sig om resultatrapportering ska det from den 25 maj klart framgå vid anmälan att resultatet kommer att publiceras (dock kommer här inte stå något om bilder).

    Välkommen åter om du/ni har ytterligare frågor eller funderingar.
    Agneta Juridiska

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.