Fryst sperma vem skriver under registeringsansökan?

Enligt SKKs registreringsregler gäller vid AI att:
"..Används djupfryst sperma anses hanhundsägare
vara den/de personer som äger stråna..."

Finns det någon särskild praxis om jag vill ge bort eller sälja den sperma jag har köpt och importerat och förvarar på spermabank? Vem signerar registreringsansökan när sperman har överlåtits i andra hand?

Kommentarer

  • Hej Eva,

    Registreringsansökan ska alltid undertecknas av personen som har avelsrätten för hanhunden (sperman). På begäran av SKK ska man kunna uppvisa avtal som styrker avelsrätten, vilket innebär att avtal ska alltid upprättas om man säljer/skänker bort sperma.

  • Innebär detta att den som äger sperman(stråna) är den som äger avelsrätten vid en eventuell överlåtelse av sperman? Den ursprungliga hundägaren har alltså ingen möjlighet att påverka hur sperman används i framtiden?

  • Det stämmer förutsatt att man inte har något förbehåll inskrivet i sitt avtal.

  • Ok, då blev det tydligt, Tack för svaren! 😀

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.