Främjandet av hundägande

Hej,
Jag undrar hur ni jobbar för att främja hundägande. Jag upplever det mycket svårt att i vardagen skaffa hund. Nu för tiden bor man kanske inte så nära sina släktingar, har ofta en stund att pendla till jobbet och sällan möjlighet att ta med sin hund överallt. Hur verkar ni på SKK för att fler skulle kunna skaffa hund. Jag tänker Rut avdrag på hunddagis/passning? Bidrag till ungdomsverksamhet med hund. Nya certifierade digitala plattformar för samarbete mellan hundägare. Större ansvar för uppfödare att handahålla möjlighet till passning. Men ni har säkert ännu mer förslag. Jag skulle mer än något annat vilja skaffa hund men är för mycket hundvän för att göra det utan att ha möjlighet till hunddagis, ledighet osv. Hoppas kunna skaffa hund så snart som möjligt med med barnbok jobb blir det nog inte förrän jag är pensionär. Mvh
Linda

Kommentarer

  • Hej Linda,

    Tack för din fråga och förslag.

    Svenska Kennelklubben, SKK, arbetar på bred front för att underlätta för hundägare och hundägandet i Sverige. I SKKs stadgar kan du läsa om organisationens mål och verksamhet:
    Stadgar för Svenska Kennelklubben

    Det man bör komma ihåg är att SKK arbetar utifrån ideella krafter och har inget myndighetsansvar. Därmed får vi heller inga statliga bidrag.

    När det gäller samarbeten för hundägare möjliggör vi det genom våra drygt 1000 klubbars verksamheter utspridda i landet, bland annat Sveriges Hundungdom som är en specialklubb för ungdomar.

    Våra uppfödare verkar utifrån egna förutsättningar och därmed blir en överenskommelse om eventuell hundpassning något som avtalas mellan köpare och uppfödare.

    Du nämner att hunddagis eller ledighet inte är ett alternativ, dock är det en realitet och ett alternativ för många för att kunna ha hund överhuvudtaget.

    Hoppas att du ändå någon gång i framtiden får möjlighet att skaffa hund utifrån dina förutsättningar.

    Bästa hälsningar,

    Stephanie Medlemsservice

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.