Bör vi upprätta avtal som reglerar äganderätten för hund vid separation?

Hej!
Om man köpt en hund tillsammans och i med en separationen så tar den som inte stod på köpeavtalet hunden och skall ha den nu. Behöver man göra ngt annat en registrera den hos Er?
Tacksam för tips hur det skall gå till. Ev. färdigt avtal finns?
MVH
Bengt

Kommentarer

  • Hej Bengt,

    Tack för din fråga!

    Jag utgår i mitt svar till dig från att ingen av parterna är uppfödare samt att hunden ägdes av parterna tillsammans, oaktat att bara ena parten står som köpare på köpeavtalet, eftersom det inledningsvis framgår av förutsättningarna i din fråga att den köptes tillsammans.

    Man bör i så fall, utöver att göra en ägarändring i SKKs ägarregister och eventuellt också Jordbruksverkets centrala hundregister, upprätta ett överlåtelseavtal av vilket det framgår att endera parten (den som står på köpeavtalet) överlåter sin del i hunden till den andra parten. Detta för att det inte i framtiden ska uppstå några oklarheter beträffande äganderätten, som företrädesvis styrks med hjälp av köpeavtal eller annan överlåtelsehandling.

    SKK tillhandahåller tyvärr inget avtal som kan användas för detta ändamål utan man får skriva ett eget avtal alternativt använda sig av färdiga mallar på internet.

    Önskar dig härmed en trevlig dag!

    Med vänliga hälsningar,

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.