Fråga om valpförtur

Hej

Har ett litet problem som jag skulle behöva få en utomståendes syn på.

För några år sedan tog jag en kull valpar på min tik och det blev endast 1 tikvalp. Denna sålde jag till halva priset till bekanta istället för att behålla själv och vi gjorde ett muntligt avtal att när de tog en kull på henne så skulle jag ha en tikvalp tillbaka för halva priset. Nu har de tagit en kull och det blev endast 1 tik där också. Nu över till problemet. Hanhundsägaren vill också ha tikvalpen som språngavgift. Kan ni ge mig något råd om vem som har förtur i en sådan här situation.

Kommentarer

  • Hej Roger

    Det rör sig om en ren avtalsfråga och problemet här är att ni endast har muntliga avtal. Det borde framgått klart och tydligt på ditt köpeavtal att hunden säljs till halvt pris och att resterande köpeskillingen erläggs med en tikvalp inom viss tid och om sådan inte nedkommer inom denna tid ska resterande köpeskilling erläggas. Det borde också ha framgått att du har första tjing på tikvalp.

     Detsamma gäller mellan tikägaren och hanhundsägaren. Det borde på deras parningsavtal ha framgått att tiken är belastad med ett krav, dvs att tikens första eller bästa tikvalp ska gå till uppfödaren av tiken. Det borde därför framgå av deras avtal att parningsvalp i form av tik endast utgår om det blir fler än en tik. Detta går ju inte att rätta till i efterhand så nu får ni bara försöka komma överens. Kanske kan lösningen bli att ägarna till avelsdjuren gör om kombinationen och att hanhundsägaren får pengar för den här kullen och en tik i nästa kull?
    Agneta Juridiska

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.