Förväntad HD status på valpar

Hej! Jag funderar på att skaffa valp (cocker spaniel) från en kull där båda föräldrardjuren har HD B vad beräknas valpen att få för HD?

Kommentarer

  • Hej Emelie,
    Tack för din fråga.

    När det gäller nedärvning av höftledsstatus så är den polygen vilket innebär att flera gener är inblandade. Inte bara de från hundens föräldrar. En hund med föräldrar som har fria höfter kan ha hundar längre bak i leden som har höftledsdysplasi och det kan slå igenom generationer efter. Det kan också vara så att kombinationen av föräldradjur kan ge höftledsdysplasi även om föräldrarna i sig är fria. Så det finns inga garantier och man kan omöjligt veta vad valpen kommer att få för HD-grad.

    Det som är viktigt är att man tittar på resultaten från hundar som ligger längre bak i leden så att det är HD-fritt så långt bak som möjligt.

    Lycka till med dig valpköp!
    Anna Medlemsservice
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.