Fodervärd på kastrerad han hund

Hej!
Svarade på en annons på blocket ang en hund som skulle säljas. Jag fick kontakt med säljaren men var velig ang försäljning och ville ev ha mig som fodervärd på en kastrerad han hund som är 2 år.
Hur ska jag som fodervärd agera om ägaren vill ha tillbaka sin hund efter tex 2 månader. Jag vill helst äga hunden själv. Är orolig att man bara blir uttnyttjad tills att ägare fått rätt på sitt privat liv och då tar tillbaka hunden. Hur ska jag göra?
Med vänlig hälsning,
Cecilia

Kommentarer

  • Hej Cecilia och tack för din fråga!

    Jag har svårt att se poängen med att skriva ett fodervärdsavtal (som överlåtare) om hunden är kastrerad. SKKs fodervärdsavtal innebär att hunden med stöd av avtalet ska vistas hos fodervärden, medan överlåtaren behåller äganderätten, och avelsrätten. Uppfödaren/överlåtaren erhåller inte någon ekonomisk kompensation enligt SKKs fodervärdsavtal. Istället betalas hunden genom att uppfödaren/överlåtaren behåller avels- och eventuellt utställningsrätten. Själva syftet med fodervärdsavtalet är alltså att hunden ska vistas hos fodervärden men att överlåtaren ska ha rätt att avla på den och/eller behålla rätten att ställa ut hunden, eller rätten till prov/tävling.

    Eftersom den juridiska rådgivningen endast har möjlighet att tolka de avtal som tillhandahålls av SKK, och eftersom jag inte har tagit del av det mellan er upprättade avtalet, är det inte möjligt att utifrån de presenterade förutsättningarna i frågan, ge dig ett fullgott svar. Om hunden vistas hos dig med stöd av SKKs fodervärdsavtal, kan inte uppfödaren utan vidare komma och hämta hem hunden. Det framgår klart och tydligt på avtalet under vilka förutsättningar hunden ska vistas hos överlåtaren på baksidan av avtalet.

    Det föreligger inte någon juridisk möjlighet att tvinga säljaren att sälja hunden till dig

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.