Fodertik som fick livmodersinflation

Hej min dotter är fodervärd till en dvärgschnauzertik och så var hon hos uppfödaren och blev parad kom tillbaka och efter en vecka blev hon akut sjuk och det var en sluten livodersinflamation med påföljd att hon blev opererad borttagen livmoder o äggstockarna. Är det fodervärden som betalar detta (veterinären intygar att detta är på grund av parningen)
O hur blir det med foderavtalet nu tillfaller tiken fodervärden och skall hon betala för hunden också.
Med vänlig hälsning,
Anetthe

Kommentarer

  • Hej,

    Det är överlåtaren som står för samtliga kostnader hänförliga till avel. Om den veterinärmedicinska bedömningen är att inflammationen har ett direkt samband med parning och valpning är det alltså överlåtaren som ska stå för kostnaderna.

    Vad avser fodervärdsavtalet så fortsätter det löpa "som vanligt" men tappar i praktiken sitt värde för uppfödaren. Antingen kommer man överens om att avsluta avtalet i förtid eller så avvaktar man den tidpunkt då samtliga rättigheter övergår på fodervärden.

    Vänliga hälsningar

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.