Vem ska stå för veterinärkostnader enligt köpeavtalavtal med bibehållen avelsrätt?

Hej!
Jag är uppfödare och skall för första gången ha en tik på halvfoder. Jag undrar hur det då är med veterinärskostnader? vem står för dem? jag eller fodervärlden? och hälsoundersökningar så som HD ed och patella, vem står för dessa kostnader?

Kommentarer

  • Hej Maria,

    Du som uppfödare/säljare ansvarar för samtliga kostnader som avser parning, valpning och uppfödning samt ansvarar för de veterinärvårdskostnader och övriga kostnader som därvid uppstår, inklusive kostnader som kan knytas till erforderliga veterinärundersökningar t.ex. kostnader för höftledsröntgen och patella. Detta stadgas i punkt 7 st. 9 på avtalets baksida (sid 2).

    Med vänliga hälsningar,

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.