Flera hanar i hemmet?

Hej!
Jag funderar på att skaffa hund och jag skulle nog föredra att ha hanar och jag skulle vilja ha flera hundar så jag undrar om det funkar att ha flera hanar i hemmet eller om det är bättre med bara tikar eller om en blandning är det bästa alternativet?

Kommentarer

  • Hej Bea,

    Det är oftast lättare att ha samma kön om man planerar att ha fler hundar. Annars kan det bli jobbigt när tiken löper och man måste hålla hanen ifrån henne.

    På frågan om det är lättare att ha tikar eller hanar tillsammans så finns det inget bra svar. Om man har en bra relation till sina hundar så brukar det inte vara något problem oavsett vilket kön man väljer. Det är också en fördel om man har hunnit gå de utbildningar som man tänkt med sin första hund innan man skaffar sin andra. Det kan ta olika lång tid beroende på vilken individ och typ av hund du väljer.

    Lycka till med ditt hundköp!
    Svenska Kennelklubben

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.