Finns det regler för hur ofta man får para en tik?

Vi kommer att inom kort skaffa en storpudel och nu har en uppfödare meddelat planerade valpar på en tik som även fick valpar för 1 år sedan. Vi undrar om det är lämpligt att en tik får valpar igen så tidigt.

Kommentarer

  • Hej,

    Det föreligger inga hinder mot att låta en tik få två (2) valpkullar inom tolv (12) månader, men däremot måste tiken därefter ges minst tolv (12) månaders vila före nästa valpning. Du kan läsa mer om detta i SKKs grundregel 2:5, du hittar våra grundregler här. Tik som fyllt sju (7) år ska vila minst tolv (12) månader mellan sina kullar.

    Med vänliga hälsningar,
    Svenska Kennelklubben
  • Om man inte följer detta med parning och valpning. Och veterinär undersökning när hunden är äldre än 7 år, vad händer då?
    Diana
  • Hej!
    Tack för din fråga.
    Då blir det automatiskt ett ärende som tas upp i vår Uppfödar- och kennelkonsulent kommitté.

    Ha en fin dag!
    Vänligen
    Anna Medlemsservice
  • Hej!
    Ska para min tik som har fyllt 7 år. Hon har haft 2 kullar tidigare. Har idag fixat vet.intyg och allt är ok. Ska jag skicka in det till er före parning?
    Mvh Anneli
    Anneli Lindström
  • Hej!
    Tack för din fråga.

    Nej, du skickar in intyget tillsammans med din registreringsansökan.

    Lycka till med valparna!
    Vänligen
    Anna Medlemsservice

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.