Får jag sälja min hund till vem jag vill eller måste jag sälja tillbaka den till uppfödaren?

Hej,
vi måste lämna/sälja tillbaka vår valp som är 13 veckor. På kontraktet står det återbetalningsbelopp osv, Är vi tvungna att göra återlämning till uppfödaren eller får vi själva välja vem vi ska sälja henne till? Vår veterinär vill nämligen köpa henne och så sätt stanna inom vänkretsen? Vi vill göra rätt! Har stått i telefon kö hos er juridiska telefon men kommer aldrig fram! Hälsningar Jess

Kommentarer

  • Hej Jessica,

    Tack för din fråga!

    Jag utgår i ditt svar till dig från att du har köpt valpen enligt SKKs köpeavtal för hund och således innehar valpen med full äganderätt och fri förfoganderätt. Förutsatt att detta är korrekt så har du rätt att bestämma huruvida du vill göra ett återköp, det vill säga sälja tillbaka valpen till uppfödaren vilket i så fall förutsätter att uppfödaren/säljaren vill köpa tillbaka den,eller om du istället vill sälja valpen till någon annan, t.ex. din veterinär.

    Återköp är frivilligt för både säljare och köpare.

    Önskar dig lycka till med försäljningen och en trevlig dag!

    Med vänliga hälsningar,

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.