Ev fodervärd

Hej, jag blev tillfrågad av uppfödaren om jag kunde tänka mig att vara fodervärd. Jag visste att det innebar att låta tiken få valpar i hennes regi.
Nu har följande inträffat att vid Vetrinärbesikning upptäcktes att en hörntand växte fel.
Valpen är idag snart 4 mån och har bott hos mig hela tiden. Vi lever idag helt avtalslöst och jag har inte betalt några pengar.
Det känns inte bra då hon nu är en familjemedlem.
Jag känner att jag måste föreslå något, har tänkt på halvfoder då jag betalar hälften och äger hunden samt lämnar en kull. Finns ett sådant avtal?

Kommentarer

  • Hej Agneta och tack för din fråga!

    Det avtal som du beskriver kallas för ett köpeavtal med bibehållen avelsrätt, och ska användas av SKK-anslutna uppfödare som vill sälja en hund, men ändå behålla rätten att ta ut 1 valpkull (om tik). Avtalet tillhandahålls endast till SKK-anslutna uppfödare och kan beställas via blanketbeställningen (blanketter@skk.se) alternativt över telefon (08-795 33 77).

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.