Ensam hemma

Hej!

Vår familj vill skaffa hund (2 vuxna och 2 barn, ålder 11&15). Vi bor i Vallentuna där barnen har 500 meter från skolan och vi vuxna har 5 resp 30 minuters bilväg hem.

Arbetstider och skoltider gör att alla är hemifrån mellan kl 8-12 varje veckodag (kortare vissa dagar).
Vår fundering är om 4 timmars ensamhet för en hund är för lång tid? OM vi skulle skaffa valp skulle vi vara hemma de första 9 veckorna (efter de 8 som valpen är hos sin mamma) men att lämna en 17 veckor gammal valp i 4 timmar verkar tveksamt eller? Om man istället väljer att skaffa två hundar ex. Pomeranian. Är det ett alternativ eller är 4 timmar för lång tid ialla fall?

Om inget av ovanstående fungerar så kanske det är bättre att skaffa en äldre hund?

Tacksam för svar.
Mvh
Janne

Kommentarer

  • Hej,

    Tack för dina frågor.

    Kika gärna på detta inlägg där vi skrivit lite om ämnet.

    Ensam hemma

    Att skaffa flera hundar för att dom ska ha sällskap behöver inte vara det som passar för just er situation, två hundar är generellt mer arbete än att ha en hund.

    Med vänliga hälsningar,
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.