En testikel

Vi har köpt en hanvalp och i valpbesiktningsintyget står det att båda testiklar är nere, men när vi första gången var hos veterinär upptäcktes att ena testikeln satt i ljumsken/buken. Detta kan leda till tumörbildning sade man. Nu har vi kastrerat vår valp vilket blev väldigt dyrt. Vem står för kostnaden? Är det brukligt att uppfödaren står för en del av kostnaden?
Mvh Louise

Kommentarer

  • Hej Louise

    Officiell testikelstatus fastställs tidigast vid sex månaders ålder. Jag vet inte hur gammal din hanvalp var när ni fann att en testikel satt i buken. Testiklar kan vandra upp och ner. En uppfödare ansvarar bara för dolda fel som påverkar hundens funktion som sällskapshund. Att en testikel sitter i buken påverkar inte hundens funktion som sällskapshund och ingen uppfödare är ansvarig för att avhjälpa fel i förebyggande syfte, lika lite som ett försäkringsbolag gör det. Om hunden utvecklat testikelcancer (för vilken risken är försvinnande liten) hade operationen täckts av hundens individuella försäkring. Att du valde att kastrera valpen, förebyggande och troligen i onödan, är således en kostnad du själv får ta.
    Agneta Juridiska

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.