Dansk hund afvist pga. manglende vaccination

Min danske dalmatiner er født d. 20.07.16. Vaccineret efter gældende regler i DK.
Hvalpevac: 15.08.16.
1. vac. d. 20.09.2016 og skulle i følge reglerne vaccineres senest d. 21.09.2017.
Er både DHPPi og L4 samt rabies vaccineret.
Alligevel bliver jeg afvist i Esløv her i sep. 2017 pga. min hund skulle have været vaccineret mellem 10 måneder og det fyldte 1 år.
Får at vide af den ansvarshavende veterinær i Esløv, at det er fordi Svensk Kennelklub har skærpede regler og ikke kun følger de regler som gælder for indførsel af hunde i Sverige.
Kan det virkelig passe? og hvorfor gælder de fælles regler som NKU og EU har aftalt ikke for deltagere ved Svensk Kennelklubs udstillinger?

Kommentarer

  • Hej,

    Ja, den information du fått av arrangören stämmer. enligt regelverket ska hunden vaccineras runt 1-års ålder, dock vid lägst 10 månaders ålder. Dessa regler är inte nya.

    Här nedan ser du vad som står i regelverket,

    1. Vaccinationer

    Deltagande utländska hundar ska vara införda till Sverige i enlighet med svenska
    införselbestämmelser för hund avseende rabiesvaccination och avmaskning gentemot
    bandmask (echinococcos).

    Deltagande hundar samt andra hundar som har tillåtelse att vistas på området ska vara vaccinerade mot valpsjuka enligt följande:

    • Hund under ett (1) års ålder: vid lägst tio (10) veckors ålder.

    • Hund över ett (1) års ålder: Hund ska vara vaccinerad vid lägst tio (10) månaders
    ålder och inte vara utförd för mer än fyra (4) år sedan.

    • Förstagångsvaccination ska vara gjord minst fjorton (14) dagar före prov-,
    tävlings-, beskrivnings och/eller utställningsdagen.

    Kontroll av att gällande införsel- och vaccinationsbestämmelser följts kan förekomma.

    Vidare rekommenderar SKK att deltagande hundar dessutom är vaccinerade mot parvovirusinfektion och parainfluensa (kennelhosta).

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.