Betraktas Cherry eye som dolt fel?

Vi har en amrisvalp på 14 veckor som nyligen blivit opererad för Cherry Eye och i kontakt med uppfödaren kom det fram att min hunds mormor hade samma som valp men han sa att det inte ingår i dolda fel.
Vi betalade 15 000 för valpen och hade tänkt ta en valp efter honom vid senare tillfälle och veterinären råder oss till kastrering. Uppfödaren avrådde oss detta men sa även att han avrådde oss att inte avla på honom. Är 15 000 en rimlig kostnad på en valp med denna defekt?

Kommentarer

  • Hej Camilla!

    Cherry eye betraktas inte som dolt fel. Uppfödaren har därför inget ansvar för att avhjälpa felet eller medge prisavdrag.

    Rekommendationen avseende avel i det enskilda fallet kan möjligen påverkas av hur det ser ut kliniskt, det vill säga allvarlighetsgraden. I det fall veterinären avrått från avel tänker jag att det är svårt för SKK att, utan att ha sett hunden, säga någonting annat. Det ”generella rådet” bör förstås vara att inte använda hund med cherry eye i avel. Om det i enstaka fall kan motiveras bör det rimligen göras med försiktighet och aldrig tillsammans med individ som också har eller haft cherry eye.

    Varför hunden skulle kastreras pga sin operation för cherry eye kan jag inte förstå och det är inte något jag skulle rekommendera er att göra.

    Vad gäller din fråga om inköpspriset görs inte något generellt prisavdrag för fel som inte räknas som dolda fel då det enbart är dessa som uppfödaren ansvarar för. Om uppfödaren ändå väljer att göra ett prisavdrag som någon form av goodwill står det denne fritt men SKK har inga åsikter om uppfödarnas prissättning eller eventuella goodwillavdrag.

    Lycka till med valpen fortsättningsvis!

    Agneta Juridiska

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.