Byta klass på utställning?

Hej.
Om jag efter anmälan till en utställning, öppen klass, blir godkänd "anlagsklass på viltspår". Kan jag då byta till jaktklass? Gäller tax. Om så, hur nära inpå utställningen?

Kommentarer

  • Hej Ove!

    Tack för din fråga.

    Nej, du kan inte byta klass efter att anmälningstiden har gått ut. Så här står det i våra utställningsregler:

    24. Skyldighet att delta i anmäld klass
    Hund är skyldig att delta i den klass den är anmäld. Då anmälan är bindande är det efter att anmälningstiden har gått ut inte tillåtet att flytta en hund till annan klass, såvida inte orsaken beror på;

    a) ett uppenbart fel som åsamkats av arrangören eller är ett rent tryckfel i utställningskatalogen.
    b) att hunden felaktigt anmälts till klass där den enligt utställningsreglerna inte har rätt att delta.

    Utställaren anmäler innan utställningen till arrangör eller på utställningen till sekretariatet, för bekräftelse av klassbyte enligt ovanstående punkter. Utställare som infunnit sig i ringen för bedömning av hunden i den klass den anmälts, är skyldig att delta i denna klass och eventuell efterföljande konkurrensklass.

    Ha en fin dag!
    Vänligen
    Svenska Kennelklubben
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.